maandag 3 november 2008

Oriëntatie stage

In het eerste jaar is het de bedoeling dat we 9 weken lang, elke maandag stage moeten gaan lopen. Dat mocht je ook op je oude middelbare school gaan doen. In eerste instantie wilde ik dat ook gaan doen. Maar ik kom pas net van mijn middelbare school af. En misschien zien de leerlingen mij daar ook nog wel als leerling, en de leraren misschien ook nog wel. En ik ken natuurlijk mijn school al, en het is interessanter om daarom juist naar een andere school te gaan.Daarom ga ik, samen met mijn klasgenoot Roxanne, naar het Edison College in Apeldoorn. Het is een openbare scholengemeenschap voor atheneum, havo, vmbo en leerwegondersteuning.
Ik wil graag bij zoveel mogelijke niveaus een kijkje nemen. Kijken of er veel verschillen zijn bij verschillende niveaus.Ik heb nog nooit eerder stage gelopen. Dus ik ben heel benieuwd hoe het er allemaal aan toe gaat, en of ik het natuurlijk allemaal wel leuk ga vinden. Daarom wil ik in het begin van mijn stage eerst nog opserveren, en zou later een les willen gaan geven. (Deze eerste stage heet ook niet voor niets, oriëntatie stage). Ik wil er graag achter gaan komen hoe een leraar zich op moet stellen tegenover een klas, en of dat verschillend kan zijn per klas. Het lijkt me leuk om informatie aan leerlingen over te brengen, waar je jezelf ook in interesseert. Daarom vind ik dat een docent moet weten waar die het over heeft, en het ook enthousiast over moet brengen aan zijn/haar leerlingen. Want er zijn altijd leerlingen die beeldende vakken niet leuk vinden. Maar ook die leerlingen moet je bij de lessen betrekken, misschien gaan ze het dan zelfs leuk vinden.

Wat is een goede docent?
Ik vind het lastig om te zeggen wat een goede docent is. Je kunt wel dingen bedenken wat goede docent is. Maar bijv., een docent moet duidelijk zijn en niet chaotisch. Maar wat als je dat zelf wel bent, dan lijkt het me moeilijk om die ‘karakter eigenschap’ te gaan veranderen. Zelf ben ik niet echt chaotisch of zo. Ik heb soms wel dat ik dingen een beetje op het laatste moment aan laat komen. Dan verkijk ik me in de tijd die je ergens voor nodig heb om het af te maken. Dat heb ik nu ook al bij mijn opleiding gemerkt. En dat is iets waar ik echt rekening mee moet gaan houden. En dat moet je ook als docent zijnde. Ik weet zelf hoe irritant ik het vind als leraren niet alles op een rijtje hebben (en dan bedoel ik niet in hun hoofd). Het is belangrijk als docent zijnde dat je alles, bijv. opdrachten, goed op papier hebt staan voor leerlingen. Want je kan het zelf allemaal wel begrijpen, maar lang niet alle leerlingen. Je moet ervan uitgaan dat leerlingen niks weten.Een goede docent moet proberen alle leerlingen te betrekken bij zijn lessen. En bijv. niet elke keer dezelfde mensen aan het woord laten. Een goede docent moet ik zijn les kunnen ‘omschakelen’. Als je als docent zijnde een ‘praatje’ houd, en daar komen vragen over, moet je die gewoon kunnen beantwoorden. Daarom is het belangrijk dat je weet waar je over praat. Je moet je van tevoren goed in het onderwerp verdiepen. Je moet er wel van uitgaan dat leerlingen niks weten, maar ze zijn niet dom. Het kan zelfs zijn dat een leerling slimmer is dan jou. Dat lijkt me een heel vervelende situatie. Ik denk dat je de leerling gelijk moet geven(want je weet zelf hoe irritant dat is als ze dat niet doen) en vragen hoe diegene daarbij komt en het nader uit wilt leggen. Anders denk ik dat je die leerling het gevoel geeft dat hij/zij dom is. Bij sommige docenten heb ik het idee dat ze zichzelf ‘beter voelen’ dan leerlingen, en dat vind ik heel fout. Ze kunnen wel jonger zijn, maar zeker niet minder dan een docent.Een goede docent moet variaties in zijn lessen hebben. En de stof niet elke keer op dezelfde manier geven. Maar het geheel op een andere manier overbrengen. De ene keer de stof aan de hand van bijv. dia’s tonen en daarbij toe te lichten. En de andere keer bijv. dat leerlingen zelf wat aan hun klasgenoten moeten vertellen. Dat ze dat dan wel van tevoren hebben moeten voorbereiden. En als dat niet helemaal volledig is, zelf nog wat toelichten. Ik denk dat je d.m.v. variatie in je lessen, leerlingen veel beter hun aandacht kan vasthouden. Het is niet leuk voor leerlingen dat ze van te voren meteen weten dat ze weer een hele les alleen maar moeten luisteren.

Bij deze stage wil ik dus eerst nog opserveren. Zodat ik eerst kan zien hoe leerlingen tegen een docent doen/aankijken. Want zelf heb ik nog nooit echt in de positie docent zijnde gestaan, altijd als leerling. En dat lijkt me toch heel erg wennen. We moeten zo wie zo nog een les gaan geven. Daarbij wil ik zorgen dat ik alles goed heb voorbereid, en weet waar ik het over heb. Ik vind het lastig om al echt punten vast te kunnen zetten van wat ik echt wil gaan doen in mijn stage. Ik heb liever dat ik alles op me af laat komen, aangezien ik niet weet wat ik moet verwachten. Maar ik wil graag weten wat voor een positie een leraar in een klas heeft, en hoe leerlingen daar mee omgaan.Ik vind het allemaal wel spannend, maar heb er super veel zin in. Ik heb nu het idee dat me opleiding echt gaat beginnen. Het is een docenten opleiding, en nu gaan we een eerste(meer bewustere) stap maken richting het docent schap.
Ik hoop dat ik leuke en leerzame stagetijd tegemoet ga!

Geen opmerkingen: